3 d’abr. 2016

TONI NAVARRO, UN PROFE PECULIAR


Tots els alumnes de quart coneixem en Toni, un professor de català/mexicà peculiar, exigent, però amb un gran sentit de l’humor. A l’entrevista d’avui, veurem la seva part més propera. Gran fan de les matemàtiques i del Barça.
toni 1.jpg


Vaig haver d'anar a fer un examen final d’ortografia per culpa de "só"



  1. Quina és la teva formació i per què et vas decidir a ser professor?
Vaig estudiar primer la carrera de magisteri, per la branca de ciències. Sempre m’han agradat les matemàtiques. Quan vaig començar a treballar com a professor de primària, i amb la intenció d’aprendre el català (malgrat haver nascut a Catalunya, els meus pares eren immigrants i la meva llengua materna és el castellà) vaig començar la carrera de filologia catalana.
  1. Si no haguessis acabat sent professor, a què t’haguessis dedicat?
La veritat és que em dedico a l’ensenyament des dels vint anys. No he fet res més i no em sé veure en cap altra activitat.
  1. A quants instituts o escoles has treballat?
Vaig treballar cinc anys en una escola de primària i més tard he treballat en sis instituts, dos dels quals (Lloret i Sobrequés) de comarques Gironines.
  1. Què en penses del  model educatiu actual? Quins canvis hi faries?
Crec que s’hauria d’adaptar als nous temps, sóc defensor de l’1x1, la implantació d’ordinadors a les aules. I trobo que els deures haurien de ser una cosa puntual, ja hi son els exàmens.
  1. Quan corregeixes exàmens, et sap greu que els alumnes suspenguin?
Sí, com a tothom, suposo.
  1. Com reaccionaries si un alumne et digués que ets un mal professor?
M’emprenyaria. Però mai com a crítica constructiva, està bé que ens diguin les coses que hem de millorar, de fet sempre ho pregunto a l’avaluació.

Ara deixem de banda les preguntes més acadèmiques i passem a preguntes més personals…


  1. Quins són els teus cantants o grups de  música preferits? Has anat mai a cap concert?
En Llach i la Katie Melua, que per cert, us la recomano, Nord Americana. I si n'hagués d’escollir un de castellà, seria Sabina.
I sí, vaig poder assistir a concerts dels tres. A Girona per la Katie.
  1. Quin viatge ha sigut el que t’ha marcat més?
Islàndia, i hi tornaria per veure una aurora boreal, a Gàmbia per veure l’hospital (vaig fer una aportació quan era regidor d’hisenda), Egipte i el Marroc.
  1. Si poguessis fer un cafè amb un escriptor de la literatura catalana, amb qui seria?
En Francesc Trabal.
  1. Creus que els diners fan la felicitat?
Evidentment que no. La felicitat no ve pels diners, sí que et solucionen moltes coses però, per exemple, la feina pot portar-te la felicitat, de la mateixa manera que pot fer-te molt infeliç.
  1. Eres un bon estudiant, de petit?
Era un estudiant normal. I això sorprendrà a molta gent: jo estudiava molt matemàtiques i molt poc llengua. Tenia aproximadament un 7-8 de mitjana. No desaprofitava les classes de castellà quan m’avorria, feia matemàtiques.
Filologia em va sortir molt bé, i vaig decidir estudiar més.
  1. Formaves part d’algun equip d’esport, o el practicaves? De quin equip ets?
No formava part de cap equip, però jugava a bàsquet amb els amics. I sóc del Barça.
  1. Ens ha arribat la informació  que tens un diccionari com a  llibre de capçalera…
Producte de la meva història. Vaig llegir un llibre en català i no vaig entendre res, per això vaig començar a llegir el diccionari, per saber paraules noves. Si no hagués tingut la necessitat  de parlar català, mai no hagués tingut el diccionari de capçalera.
A més, quan vaig començar feia moltíssimes faltes i més endavant vaig agafar la mania d’escriure “so” amb accent, fins que el meu professor em va dir que si continuava escrivint-lo amb accent hauria de fer un examen final d’ortografia. I el vaig acabar fent.
  1. Quines sèries televisives mires?
Gairebé no miro la tele, només la primera part de la Riera, les notícies, debats i el futbol. No acostumo mirar pel·lícules o sèries.
  1. De jove formaves part de cap tribu urbana?
No, era un habitant d’un poble de cinc mil habitants, allà no hi havia tribus urbanes.


Moltes gràcies per haver respost a aquesta entrevista, ja que ens ha ajudat a conèixer una altra façeta teva que no coneixíem.

Elena Moreno i Aurora Granyén

4 comentaris: