26 de maig 2014

ESCOLES VERDES Sobrequés + Sostenible: Compromesos amb la reducció de residus



Després de constatar les dificultats que tenim a l’institut a l’hora de fer correctament el reciclatge dels nombrosos residus que produïm, els alumnes del Comitè Ambiental i en especial a partir del suggeriment de dues alumnes de 1r de BATX, la Inés i la Carla, hem cregut convenient portar a terme un muntatge visual com a primer pas per conscienciar la comunitat educativa. Pretenem que alumnat, professorat, personal no docent i pares s’adonin de la gran quantitat de residus que produïm a l’institut. Es tracta de provocar un impacte visual i una reflexió per tal d’implicar-nos tots en la reducció de residus
El muntatge visual té tres parts diferenciades:
Després d’haver calculat la quantitat aproximada de residus que generem al llarg d’un mes: 3 kg de material escolar,12 kg de plàstic, 24 kg d’alumini,117 kg de paper i 325 kg de rebuig, s’han dibuixat unes bosses de cartró amb el color corresponent al residu produït que, sota el títol, “Residus generats durant el mes de març” mostren uns rètols amb les quantitats esmentades.
El segon bloc d’informació intenta conscienciar l’espectador de la gran quantitat de residus que produïm. És per això que hem agafat una capsa de cartró d’una nevera, d’uns 2 metres de llargada i, en les seves parets interiors, hi hem enganxat tota mena de residus, de manera que ha quedat completament plena. Aquesta capsa té un forat a l’exterior, que representa la cara d’una nena que assenyala un rètol on es llegeix: “Així tenim l’institut”. Quan l’espectador posa el cap dins del forat, es veu immers dins d’un mar de deixalles de tots tipus i a dins hi ha la silueta d’una persona que pregunta: “I TU què hi pots fer?, apel·lant així la consciència individual de cadascú. De la caixa, en surten uns fils de cuca que fan una forma piramidal i on s’han anat enganxant bosses d’escombraries de diferents colors per tal de provocar més impacte.
A més a més, al costat es projecta un powerpoint sobre la necessitat de reduir l’alumini.
Per realitzar el muntatge hi han participat, d’una manera o altra, alumnes de gairebé tots els nivells, professorat de diverses àrees i personal no docent (secretàries, conserges i personal de la neteja del centre). Tot això s’ha hagut de fer en hores no lectives (hores de pati, tardes...) i ha suposat un bon esforç per a tots els participants.
El material utilitzat ha estat el següent:
*Caixes de cartró de diferents mides per fer l’escultura central, les bosses i els rètols.
*Escombraries de tots tipus recollides a les aules i als patis: paper, alumini, envasos, embolcalls, material d’escriptura, plàstics... que, quan ha calgut, s’han netejat abans d’enganxar-les.
*Llaços de diversos tipus per lligar les bosses.
*Colors, pintures, retoladors, fil de cuca.
*Pistoles de silicona i tubs de silicona.
*Bosses d’escombraries de diferents colors.
*Papers de diari per omplir les bosses.
*Powerpoint

El muntatge ha tingut una molt bona difusió perquè es troba situat just a l’entrada de l’institut, lloc de pas obligat, i tothom l’ha pogut veure.
Tant l’article com unes quantes fotos es publicaran al bloc de les E. Verdes, al bloc Verd de l’institut i a la revista del centre. A més hi ha una proposta de convidar TV de Girona perquè vingui a gravar el projecte i entrevisti els alumnes.
Cal dir també que ha estat una acció molt exitosa perquè ha comportat un intens treball en grup. Tant els alumnes com els professors implicats i el personal no docent, han col·laborat al màxim per tal que el projecte tirés endavant. Ha estat aquest treball conjunt el que ha permès que, amb les idees de tots, es pogués anar perfeccionant la proposta inicial i poguéssim anar complint els terminis de realització de les tasques que ens havíem proposat.
Potser el que necessita millorar és que la participació hagi estat més alta, però cal tenir en compte que tot s’ha fet fora de l’horari estrictament lectiu.
Ara caldrà donar-li una continuïtat i fer propostes concretes de cara a la reducció i el reciclatge dels residus, que, en realitat, era l’objectiu prioritari d’aquesta acció.

Comitè Ambiental de l’ Institut Santiago Sobrequés

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada